جنبش اعتراضی تایلند وارد مرحله جدید خطرناکی شده است

خبرهای روز جهان

بیش از دو سال است که این قانون برای اولین بار است که از این قانون استفاده می شود و این نشان می دهد که مقامات از تظاهرات علیه دولت مورد حمایت ارتش این کشور که خواستار اصلاحات در قانون اساسی تدوین شده توسط ارتش و سلطنت قدرتمند هستند ، ناامیدتر می شوند.

خانواده سلطنتی تایلند توسط یکی از سختگیرانه ترین قوانین بدنام سازی جهان تحت محافظت قرار می گیرد ، که بر اساس آن انتقاد یا توهین به پادشاه ، ملکه یا وارث برای هر یک از موارد مجازات حداکثر 15 سال زندان است.

این پنج فعال عبارتند از وكیل حقوق بشر آرنون نامپا ، كه از اولین کسانی بود كه علناً خواستار اصلاح سلطنت بود و پانوسایا سیتجییراواتاناكول ، كه لیست 10 ماده ای مطالبات اصلاحات سلطنتی را قرائت كرد ، همچنین پاریت چیوراك ، پانوپونگ جادنوك و پاتیوات سرایا ، طبق گفته وكیل آنها نوراست نانونگتوم.

نوراست که یکی از اعضای وکلای حقوق بشر تایلند است ، در پستی در فیس بوک گفت که این پنج نفر در پاسخ به احضاریه ای که آنها را به نقض قانون lese majeste متهم کرده بودند ، خود را به پلیس معرفی کردند.

وی گفت: “این ادعا از بیان نظرات آنها ناشی شده است.”

علاوه بر این ، سه نفر دیگر – Tattep Ruangprakitseri ، Patsaravalee Tanakitvibulpon و Jutathip Sirikhan – نیز به اتهام lese majeste احضار شده اند و باید تا 7 دسامبر به پلیس مراجعه کنند.

احیای این قانون در حالی است که معترضین روز یکشنبه در یک چالش علیه کنترل شخصی شاه ماها واجیرالونگ کورن بر برخی از واحدهای ارتش به یک پادگان ارتش راهپیمایی کردند. معترضین همچنین چهارشنبه گذشته در اطراف مقر بانک تجارت سیام در بانکوک گرد هم آمدند و علیه انتقال دارایی های سلطنتی به کیف شخصی وجیرالونگ کورن تجمع کردند.

معترضین خواستار پاسخگویی پادشاه در برابر قانون اساسی ، مهار اختیارات پادشاه و خواستار شفافیت در امور مالی وی هستند.

روز دوشنبه در خارج از ایستگاه پلیس Chanasongkram ، فعال برجسته Parit گفت: “اگر پادشاهی برخی از نشانه های گوش دادن به مردم را نشان می داد ، آنها فکر می کردند که سلطنت ذهنش را باز کرده است. اما اگر پادشاهی با استفاده از بخش 112 (lese majeste) واکنش نشان دهد تا مردم را ساکت کند. ، این فقط به جامعه تایلند و جامعه بین المللی نشان می دهد که سلطنت تایلند از واقعیت می ترسد. “

فعالان دموکراسی خواه پانوپونگ "مایک" جادنوک ، پاریت "پنگوئن" چیوراک ، پانوسایا "پله" Sithijirawattanakul و Arnon Nampa در ایستگاه پلیس Chanasongkram در بانکوک در تاریخ 30 نوامبر سال 2020.

اتهامات Lese majeste نشان دهنده صبر و تحمل کم پشت است

جنبش دموکراسی در تایلند به بزرگترین چالش برای استقرار این کشور در دهه ها تبدیل شده است. معترضین به مدت 5 ماه تظاهرات منظمی برگزار کرده و خواستار استعفای نخست وزیر پرایوت چان او چا – که قدرت را با یک کودتای نظامی در سال 2014 به دست گرفت – و همچنین انحلال پارلمان و تغییر قانون اساسی که به گفته آنها تثبیت شده است. قدرت ارتش

علیرغم فراخوان های اخیر برای اصلاح سلطنت ، از مارس 2018 هیچ اتهام فوق العاده ای مطرح نشده است. پرایوت در ماه ژوئن گفت که به دلیل درخواست پادشاه ، این قانون دیگر اعمال نمی شود.

اما اعتراضات خشونت بارتر شده است. در اواسط ماه نوامبر ، هنگامی که معترضین ، پلیس و گروههای طرفدار سلطنت در خارج از پارلمان درگیر جنگهای خیابانی شدند ، حداقل 55 نفر زخمی شدند – از جمله چندین گلوله مهمات زنده. پلیس برای متفرق کردن معترضین از گاز اشک آور و توپ آب با آب ضد مواد شیمیایی استفاده کرد.
پلیس ضد شورش در تظاهرات ضد دولتی در پایتخت تایلند در پشت سیم های خاردار و اردک های زرد بادی نگهبان است.

پس از آن ، پرایوت گفت که اوضاع تنزل نیافته است و از دولت خواست که “اقدامات” خود را “تقویت” و “همه قوانین مربوط” را علیه معترضین که قانون را نقض می کنند استفاده کند. احضار فعالان برجسته دموکراسی نشان می دهد که تحمل مقامات در برابر یک حرکت اعتراضی که با دستگیری و تشدید اقدامات پلیس خاموش نشده است ، به پایان رسیده است.

تیتینان پونگسودیراک ، دانشمند علوم سیاسی و مدیر گفت: “ورود مجدد قانون lese majeste حاکی از تشدید” قانون گرایی “توسط نهاد سلطنتی است ، و همه ابزارهای حقوقی موجود با پشتیبانی از سیستم قضایی جزئی را برای سرکوب قیام به رهبری جوان تایلندی نشان می دهد.” از انستیتوی امنیت و مطالعات بین المللی در دانشگاه چولالونگ کورن.

“استراتژی آنها این است که از قوانین سرکوبگرانه به عنوان یک کت و شلوار کوتاه استفاده کنند تا رهبران اعتراض را بسته نگه دارند و از این طریق جنبش اعتراض برای اصلاح سلطنت را با یک قانون اساسی جدید قطع کنند.”

پیش از این ، lese majeste به طور فزاینده ای به عنوان ابزاری سیاسی مورد استفاده قرار می گرفت زیرا شهروندان عادی تایلند – و همچنین دولت – می توانستند از طرف پادشاه اتهاماتی را وارد كنند. اکنون این نگرانی وجود دارد که شکایت از معترضان بیشتر شود.

به گفته تیتینان ، این قانون می تواند “سلاح های قانونی در اختیار سلطنت طلبان فوق العاده قرار دهد تا کسانی که خواستار اصلاح سلطنت هستند را متهم کنند.”

در تظاهرات ضد دولتی در خارج از پارلمان در بانکوک ، در 17 نوامبر 2020 ، تظاهرکنندگان از اردک های لاستیکی بادی به عنوان سپر محافظت می کنند.

معترضین امور مالی کینگ را هدف قرار می دهند

روز یکشنبه ، معترضین به سمت دروازههای هنگ 11 پیاده ، بخشی از گارد پادشاه که در سرکوب اعتراضات ضد استقرار در سال 2010 نقش داشت ، حرکت کردند.

آنها سلطنت را متهم کرده اند که در ازای حمایت قاطع خود از سلطنت ، به حاکمان نظامی مشروعیت می بخشد. از سال 1932 تاکنون 13 کودتای موفقیت آمیز نظامی رخ داده است ، آخرین مورد هنگامی که نخست وزیر فعلی و رئیس ارتش سابق پرایوت قدرت را در سال 2014 به دست گرفت.

معترضان و همچنین تحکیم قدرت وی ، اقدامات مالی پادشاه را موشکافی کرده اند ، در حالی که این کشور با تأثیرات اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند.

در سال 2018 ، قانون املاک تاجگذاری اصلاح شد تا به وجیرالونگ کورن اجازه دهد میلیاردها دلار دارایی سلطنتی را که به طور سنتی توسط تاج تایلند نگهداری می شود ، مستقیماً به کنترل خود درآورد و وی را به یکی از ثروتمندترین پادشاهان جهان تبدیل کند.

سهام شرکت های مختلف تایلندی – از جمله بانک بازرگانی سیام و شرکت سهامی عام سیمان – به نام پادشاه گذاشته شد. براساس بورس سهام تایلند ، وجیرالونگ کورن بزرگترین سهامدار SCB است که تقریباً 800 میلیون سهم به ارزش تقریبی 2.3 میلیارد دلار با نرخ فعلی در اختیار دارد.

معترضین خواستار تحقیق در مورد اقدامات مالی شاه و شفافیت بیشتر و نظارت عمومی بر بودجه پادشاهی شده اند.

شورش بی سابقه تایلند مردم را در برابر پادشاه قرار می دهد
تازه ترین اعتراضات تقریباً دو هفته پس از آن صورت گرفت که پارلمان تایلند پیشنهادی برای اصلاح قانون اساسی را که می توانست زمینه اصلاحات سلطنتی را هموار کند ، رد کرد. در عوض ، اتاق مشترک رأی داد که دو پیشنهاد اصلاح قانون اساسی را که تغییراتی در سلطنت نداشت ، پیش ببرد.
علی رغم اینکه پادشاه به CNN و کانال 4 گفت که “تایلند سرزمین سازش بود” ، اما به نظر می رسد مقامات تمایلی به این کار ندارند. معترضین اکنون برای دستیابی به خواسته هایشان راه های قانونی در حال تمام شدن هستند.

سونای فاسوک ، محقق ارشد تایلند در دیده بان حقوق بشر ، گفت که احیای lese majeste “پیام واضحی است که این سوالات قابل تحمل نیستند و هیچ مصالحه ای با خواسته ها وجود نخواهد داشت.”

وی گفت: “در حالی كه معترضان طرفدار دموكراسی تابوی دیرینه را كه مردم تایلند را از انتقاد و به چالش كشیدن سلطنت منع می كند ، می شكنند ، واکنش های این كشور شدیدتر و شدیدتر می شود و این كشور را به سمت آشفتگی سوق می دهد.”

وکلای حقوق بشر تایلند گزارش دادند که بین 18 ژوئیه تا 13 نوامبر ، حداقل 175 نفر به دلیل شرکت در اعتراضات سیاسی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند. بسیاری از آنها با مجازات غیرقانونی اجتماعات روبرو هستند اما برخی از رهبران اعتراض به اتهام فتنه ، که حداکثر هفت سال زندان دارد ، متهم شده اند.

تیتینان گفت که بعید است اتهامات شارژ عمده باد را از بادبان های جنبش خارج کند.

وی گفت: “جنبش اعتراضی به رهبری دانشجویان به طور آشكار افقی است و از بالا خاموش شدن آن آسان نیست. بنابراین معترضان احتمالاً با ناامیدی فرو رفته خود از سیستم سیاسی منسوخ تایلند كه كشور را به سمت ركود اقتصادی سوق داده است ، ادامه خواهند داد.