تیتر سیاه پینک کواچلا در هانبوک های کره ای

خبرهای روز جهان

یادداشت ویراستار: «نگاه هفته» با ویژگی‌های خوب، بد و زشت، یک سریال معمولی است که به باز کردن لباس‌های مورد بحث هفت روز گذشته اختصاص دارد.



CNN

گروه دختران کی‌پاپ بلک پینک، با پایان دادن به دومین روز از کواچلا امسال، شنبه شب تاریخ ساز شدند و اولین بازیگر آسیایی بودند که تا به حال تیتر یک جشنواره شدند. طبق گزارش‌ها، در میان جمعیتی متشکل از بیش از 125000 نفر، جنی، جیسو، لیزا و رز با حضور در صحنه، با لباس‌های هانبوک، از لحظه‌ی مهم برای ادای احترام به میراث کره‌ای استفاده کردند: نوعی لباس سنتی.

در حالی که این لباس‌ها چند ثانیه پس از شروع آهنگ، «زهر صورتی»، لباس‌های مشکی و صورتی سفارشی دولچه و گابانا را آشکار می‌کردند، طرفداران در سراسر جهان این پیام را دریافت کرده بودند. اسکرین شات ها آن لحظه به سرعت در میان طرفداران Blackpink که به نام Blinks شناخته می شوند، گسترش یافت. یکی از Blink در توییتی نوشت: «روشی که آنها به بزرگ‌ترین صحنه غربی در هانبوک‌ها وارد شدند… به معنای واقعی کلمه جایگاه آنها را در صدر صنعت ثابت کرد. Blackpink واقعاً در لیگ مخصوص به خود است.

هانبوک‌ها که توسط OUWR و Kumdanje طراحی شده‌اند، از شبح Cheol-lik الهام گرفته شده‌اند.

یکی دیگر این گروه را «هیئت فرهنگی کره» در اینستاگرام نامید و نه تنها به هانبوک‌ها بلکه سایر نشانه‌های بصری موجود در نمایش آن‌ها اشاره کرد، مانند یکی از پس‌زمینه‌های صحنه با سقف کاشی‌کاری زاویه‌دار که یادآور معماری سنتی کره‌ای است.

در سال‌های اخیر، بلک‌پینک به شهرت جهانی رسیده است. طبق رکوردهای جهانی گینس، آنها در حال حاضر پرمخاطب ترین گروه زن در Spotify هستند و بیشترین بازدیدکننده را در کانال یوتیوب دارند. سال گذشته، آن‌ها اولین گروه زن کی‌پاپ بودند که به رتبه ۱ در جدول آلبوم‌های بریتانیا و ایالات متحده رسیدند و در سال ۲۰۲۰ آهنگ آن‌ها «How You Like That» به پربازدیدترین ویدیوی YouTube در ۲۴ ساعت تبدیل شد. (این گروه همچنین در یکی از صحنه های موزیک ویدیو از هانبوک های مدرن طراحی شده توسط کیم دانها استفاده کردند.) مجموعه تاریخی آنها در آخر هفته در واقع دنباله یک نقطه عطف دیگر بود: در سال 2019، آنها اولین زن کی پاپ شدند. گروهی که تا به حال در Coachella یا هر جشنواره دیگری در ایالات متحده بازی کند.

از سوتین مخروطی نمادین ژان پل گوتیه که مدونا برای تور بلوند جاه‌طلبی در سال 1990 پوشید تا لباس مینی جک یونیون جک هالیول، لباس صحنه مناسب می‌تواند برای همیشه در حافظه عمومی بماند. به خصوص زمانی که در یک لحظه تعیین کننده حرفه ای پوشیده می شود. در طول اجرای دیگر کواچلا – مجموعه تیترهای بیانسه در سال 2018 – هودی زرد سفارشی این خواننده به سبک دانشگاهی Balmain اشاره شادی به فرهنگ سیاه‌پوستان، به‌ویژه همکاران و دانشگاه‌های تاریخی سیاه‌پوست داشت.

چهار هانبوک مشکی این گروه توسط برند طراحی الگوی کره جنوبی OUWR و خیاطان سنتی کره ای Kumdanje ساخته شده است. با الهام از شبح Cheol-lik، هر لباس با نقوش سنتی کره ای فلزی، از جمله الگوهای دان-چئونگ و گل صد تومانی (نماد سلطنت در کره) گلدوزی شده بود. طراحان در یک پست ترکیبی اینستاگرامی نوشتند: «خوشحالی و افتخار ما بود که توانستیم ارزش‌های زیبای کره و هانبوک را با هم نشان دهیم. “صورتی سیاه زیبایی کره را نشان داد و جهان را خیره کرد.”

طراحی صحنه قدردانی دیگری از میراث کره ای بود.

در کره، هانبوک هنوز هم برای مناسبت های خاص پوشیده می شود و اغلب در آن دیده می شود درام های تلویزیونی بسیاری از طراحان در کشور نیز عکس های معاصری ایجاد کرده اند که در لباس های روزمره گنجانده شده اند. در هفته مد سئول، مجموعه پاییز-زمستان 2023 JULYCOLUMN از سایه‌های حجیم هانبوک برای ایجاد پیراهن‌ها و ژاکت‌های ساختار یافته استفاده کرد. سپتامبر گذشته، برند کره ای BlueTamburin این لباس را با استفاده انحصاری از پارچه سنتی هانبوک برای ایجاد مجموعه بهار و تابستان 2023 خود در هفته مد میلان به مخاطبان غربی آورد.

چه یک پلک فداکار باشید چه نباشید، این نگاه‌ها لحظه‌ای از دیده شدن آسیایی، شناخت هنرهای سنتی و نمونه‌ای قدرتمند از احساسی است که از طریق مد دیده می‌شود – نماینده فرهنگ کره‌ای و به‌طور نمادین هم گذشته و هم آینده آن را در بر می‌گیرد.

بلک‌پینک در پایان اجرای خود، و در طول اجرای دو ساعته‌اش بین اعداد به زبان انگلیسی مخاطبان را خطاب قرار داد، مجموعه خود را به زبان کره‌ای به پایان رساند: «تاکنون جنی، جیسو، لیزا و رز بلک‌پینک بوده‌اند. متشکرم.”

تصویر بالا: بلک پینک در حال اجرا در اولین آخر هفته کواچلا 2023، اندکی پس از برداشتن هانبوک هایشان.