اکسون با 20 میلیارد دلار ضربه ‘شکست حماسی’ یک دهه پیش روبرو شد

خبرهای روز جهان

اکسون (XOM) قصد دارد اتهام غیر نقدی 17 تا 20 میلیارد دلاری را بپردازد – این یک ضربه بزرگ برای شرکتی است که مدتها مخالف گرفتن مطالبات مشروطه بود. اعتقاد بر این است که بزرگترین نوشته در تاریخ اکسون است.

بازار گاز طبیعی با معامله گاز در حدود 3 دلار در هر میلیون واحد حرارتی انگلیس – که کمتر از نیمی از قیمت آن زمان بود که اکسون برای خرید XTO اقدام کرد ، بازار خراب است. گاز طبیعی در اواخر سال 2005 به بیش از 15 دلار در هر میلیون BTU رسید.

اما امروز جهان به دلیل رونق شیل که مقادیر زیادی از سوخت های فسیلی را در ایالات متحده باز کرده ، یک مقدار گاز طبیعی دارد.

پاول ملچانوف ، تحلیلگر ریموند جیمز ، روز سه شنبه در یادداشتی به مشتریان نوشت ، “تخریب دارایی گاز عظیم” اکسون “صریح ترین تصدیق مدیریت تا به امروز مبنی بر این است که معامله XTO یک شکست حماسی بود – نه اینکه هیچ یادآوری لازم باشد.”

بخش عمده ای از اسناد تسویه شده شامل املاکی در آپالاچیا ، راکی ​​، تگزاس ، اوکلاهما ، لوئیزیانا و آرکانزاس است که در معامله XTO خریداری شده اند. مابقی هزینه برای خواص گاز خارج از کشور در غرب کانادا و آرژانتین است.

اکسون به سختی تنها شرکت نفتی است که مجبور است ارزش خواص سوخت فسیلی خود را کاهش دهد. در طول سال گذشته ، شورون (CVX)، BP (BP) و پوسته (RDSA) همگی انشعابات عظیم را گرفته اند.

اما نه تنها اکسون ارزش سبد گاز طبیعی خود را کاهش می دهد ، این شرکت برخی از این خصوصیات گاز را به طور کامل از برنامه توسعه خود حذف کرده است. اکسون در بیانیه ای اعلام کرد که ممکن است برخی از این دارایی ها را “به شرط ارزیابی خریدار” بفروشد.

کوچک شدن بودجه

اکسون به جای شخم زدن پول بیشتر به گاز طبیعی ، به سرمایه گذاران این قول را داده است که “هزینه سرمایه کوتاه مدت برای دارایی های دارای مزیت با بالاترین ارزش بالقوه آینده را در اولویت قرار خواهد داد.”

به طور خاص ، اکسون گفت که این پروژه در توسعه منابع عظیم نفتی خود در گویان ، تسریع تولید در حوزه پرمین در غرب تگزاس و برخی از اکتشافات در برزیل تمرکز خواهد کرد.

اکسون همچنین با وجود ضعف قیمت ها ، از برنامه های جسورانه خود برای افزایش سرمایه گذاری عقب نشینی می کند. این شرکت در حال حاضر انتظار دارد 19 میلیارد دلار یا کمتر از آن در سال 2021 و بین 20 تا 25 میلیارد دلار در سال تا سال 2025 هزینه کند.
ترامپ گفت در صورت پیروزی بایدن ، بورس سقوط خواهد کرد.  داو از ماه 1987 تاکنون بهترین ماه خود را سپری کرده است.
اکسون در تلاش است تا هزینه ها – و مشاغل را کاهش دهد. این شرکت بار دیگر تأکید کرد که قصد دارد تا پایان سال آینده 14000 نفر یا 15٪ نیروی کار جهانی خود را کاهش دهد. این شامل قطع حدود 1900 شغل در ایالات متحده ، بیشتر در مقر آن در هوستون است.
همه گیری و سقوط قیمت نفت وضعیت مالی تضعیف شده اکسون را آشکار کرده است. این شرکت برای اولین بار در دهه های گذشته ضررهای سه ماهه خود را ثبت کرد و پس از 92 سال در این شاخص از میانگین صنعتی داو جونز خارج شد.
اگزون به تازگی با ارزش ترین شرکت جهان بود. اما امروز ارزش آن فقط 161 میلیارد دلار است – کوچکتر از T-Mobile ایالات متحده (TMUS)، AbbVie (ABBV)، نایک (NKE) یا Adobe (ADBE). ارزش بازار اکسون از زمان رسیدن به بالاترین قیمت 446 میلیارد دلار در اواسط سال 2014 ، بیش از نصف فرو ریخته و به رقم حیرت انگیز 285 میلیارد دلار رسیده است.

‘موقعیت ناخوشایند’

وال استریت امیدوار است که بتواند کمربند را محکم کند و بودجه محافظه کارانه تری برای صرفه جویی در سود سهام اکسون کافی باشد ، که برای جذابیت آن برای سرمایه گذاران بسیار مهم است. اما تحلیلگران تردید دارند. امسال اولین بار از سال 1982 است که اکسون نتوانست سود سهام خود را افزایش دهد.

مولچانوف ، تحلیلگر ریموند جیمز ، هشدار می دهد که “اکسون نمی تواند سود سهام خود را در سال 2021 تأمین کند” بدون وام اضافی یا فروش دارایی.

در حال حاضر ، بازارهای سرمایه کاملاً باز شده اند و اکسون باید بتواند برای تأمین سود سهام وام بگیرد. اما این نمی تواند برای همیشه ادامه داشته باشد.

نجات زغال سنگ ترامپ از ابتدا محکوم به نابودی بود

بیرج بورخاتاریا ، تحلیلگر RBC Capital Markets ، گفت: “این یک سوال است که آنها می خواهند چقدر بدهی خود را بپردازند.” “به نظر می رسد سود سهام به چالش کشیده شده است.”

و حتی اگر اکسون از کاهش سود سهام جلوگیری کند ، کاهش شدید هزینه های آن سوالاتی را درباره آینده بلند مدت شرکت ایجاد می کند.

شرکت های نفتی باید به طور مداوم پول حفاری کنند – در غیر این صورت تولید خشک می شود و به جریان های نقدی آسیب می رساند.

بورخاتاریا گفت: “این شرکت به دلیل معاملات انجام شده و عدم موفقیت در سالهای طولانی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.” “آنها برای محافظت از ماندگاری طولانی مدت تجارت باید پروژه های موجود خود را اجرا کنند.”