اولین مسجد آتن در حدود 200 سال گذشته برای نماز جمعه افتتاح می شود

خبرهای روز جهان

صدها هزار مسلمان از کشورهایی از جمله پاکستان ، سوریه ، افغانستان و بنگلادش در آتن زندگی می کنند ، اما از آنجایی که نزدیک به 200 سال پیش عثمانی های اشغالگر را مجبور به ترک این شهر کرده است ، مسجد رسمی نداشته است.

برنامه های ساخت مسجد در آتن از سال 1890 آغاز شد اما تحقق آنها به دلیل مخالفت مردم عمدتا مسیحی ارتدکس و ملی گرایان ، بوروکراسی ضعیف اما اخیراً یک بحران مالی یک دهه طول کشید.

در میان شیوع ویروس کرونا ، فقط تعداد محدودی از نمازگزاران ، به دلیل محدودیت های Covid-19 ماسک پوشیده و از یکدیگر نشسته بودند ، در نماز شرکت می کردند.

حیدر آشیر ، یکی از اعضای شورای اداره مسجد گفت: “این یک لحظه تاریخی برای جامعه مسلمانان مقیم آتن است ، ما مدت زیادی منتظر این مسجد بوده ایم.” “خدا را شکر ، سرانجام ، ما یک مسجد داریم که باز است و می توانیم اینجا آزادانه نماز بخوانیم.”

اما دیگر مسلمانان از ظاهر مسجد ناراضی بودند. یک ساختار خاکستری ، مستطیلی و بدون گنبد و مناره ، هیچ شباهتی به سایر مساجد زیبا و تزئین شده در اروپا ندارد.

نعیم ال غندور ، رئیس انجمن مسلمانان یونان گفت: “به نظر نمی رسد این مکان عبادتگاهی باشد ، یک ساختمان کوچک ، مربع شکل و بدبخت است.” “ما از آنها به خاطر این پیشنهاد بسیار تشکر می کنیم ، اما برای رسیدن به آن سطح که شایسته ماست ، می جنگیم.”

تحت یک قفل برای جلوگیری از افزایش عفونت های کووید ، اجتماعات عبادت رسمی از شنبه تا 30 نوامبر ممنوع است.

عاشیر گفت: “ما در خانه نماز خواهیم خواند ، و به محض پایان قفل مسجد دوباره برای نمازگزاران باز خواهد شد.”