اف‌بی‌آی دو مامور چینی را دستگیر کرد و ده‌ها نفر را متهم کرد که در داخل آمریکا برای ساکت کردن مخالفان کار می‌کردند.

خبرهای روز جهان



CNN

اف‌بی‌آی دو مأمور چینی را دستگیر کرده است و دادستان‌های فدرال ده‌ها نفر دیگر را متهم کرده‌اند که برای ساکت کردن و آزار و اذیت مخالفان در داخل ایالات متحده تلاش می‌کردند – حتی برخی از آنها یک «ایستگاه پلیس اعلام‌نشده» را در شهر نیویورک اداره می‌کردند.

ظاهراً لو جیان وانگ و چن جین پینگ اداره پلیس را در محله چینی های شهر نیویورک اداره می کردند. هر دوی این افراد شهروند ایالات متحده هستند و به توطئه برای عمل به عنوان عوامل دولت چین و ایجاد مانع در اجرای عدالت متهم شده اند. به گفته جان مارزولی، سخنگوی دادستان ایالات متحده در منطقه شرقی نیویورک، ایستگاه پلیس پس از اجرای حکم جستجو در پاییز گذشته در این مکان تعطیل شده است.

این دو مرد روز دوشنبه در دادگاه حاضر شدند و لو با وثیقه 250000 دلاری و چن با وثیقه 400000 دلاری آزاد شدند. آنها مجاز به سفر در فاصله نیم مایلی از کنسولگری چین یا مأموریت یا برقراری ارتباط با همدستان نیستند. هیچکدام درخواستی را وارد نکرده اند.

لو وکیل خود را حفظ کرد، اما در روند رسیدگی توسط یک مدافع عمومی وکالت کرد، و یک مدافع عمومی به نمایندگی از چن منصوب شد. هر دو مدافع عمومی در جلسه از اظهار نظر خودداری کردند.

وزارت دادگستری همچنین از اتهامات علیه 34 افسر پلیس ملی جمهوری خلق چین به دلیل آزار و اذیت اتباع چینی در ایالات متحده که از دولت چین انتقاد می کنند، خبر داد.

به گفته وزارت دادگستری، گمان می رود همه 34 نفر در چین زندگی می کنند و آزاد هستند. این افسران بخشی از تلاش دولت چین به نام «گروه کاری پروژه ویژه 912» برای تأثیرگذاری بر ادراک جهانی از جمهوری خلق چین یا PRC بودند.

وزارت دادگستری گفت که ظاهراً ماموران از رسانه‌های اجتماعی برای ارسال پست‌های مثبت در مورد جمهوری خلق چین و حمله به «دشمنان مورد نظرشان» از جمله ایالات متحده و فعالان دموکراسی‌خواه چین در سراسر جهان استفاده کرده‌اند. وزارت دادگستری گفت که عملیات غیرقانونی پلیس “اولین ایستگاه پلیس شناخته شده در خارج از کشور در ایالات متحده” است که به نمایندگی از وزارت امنیت عمومی چین یا MPS ایجاد شده است.

ظاهراً نمایندگان MPS برای ایجاد و نگهداری حساب‌هایی که به نظر می‌رسید توسط شهروندان آمریکایی اداره می‌شد هدایت شده بودند. به گفته دادستانی، موضوعات دستگاه تبلیغاتی آنها شامل سیاست خارجی ایالات متحده، مسائل حقوق بشر در هنگ کنگ، حمله روسیه به اوکراین، کووید-19 و اعتراضات عدالت نژادی پس از قتل جورج فلوید است.

وزارت دادگستری ادعا کرد که ماموران همچنین ویدئوها و مقالاتی را منتشر کردند که مدافعان دموکراسی خواه چین در ایالات متحده را هدف قرار می داد، که برخی از آنها شامل تهدیدهای صریح به مرگ بود. علاوه بر این، ماموران ظاهراً از تهدید برای ارعاب مردم استفاده کردند تا از اعتراضات طرفدار دموکراسی در ایالات متحده عبور کنند.

متیو اولسن، دستیار دادستان کل آمریکا در بیانیه‌ای گفت: جمهوری خلق چین از طریق دستگاه امنیتی سرکوبگر خود، یک حضور فیزیکی مخفی در شهر نیویورک برای نظارت و ارعاب مخالفان و منتقدان دولتش ایجاد کرد. اقدامات جمهوری خلق چین بسیار فراتر از محدوده رفتار قابل قبول دولت-ملت است. ما قاطعانه از آزادی همه کسانی که در کشورمان زندگی می کنند در برابر تهدید سرکوب استبدادی دفاع خواهیم کرد.»

در یک مورد دیگر، دادستان های فدرال ادعا می کنند که یکی از مدیران یک شرکت ویدئو کنفرانس با دیگران توطئه کرده است تا جلسه ای را در سکوی بزرگداشت کشتار میدان تیان آن من به دستور دولت چین مختل کند.

اگرچه نام شرکت ویدئو کنفرانس در اسناد دادگاه ذکر نشده است، CNN قبلاً گزارش داده است که این شرکت Zoom است.

مدیر اجرایی، سین کیانگ “جولین” جین، قبلا توسط وزارت دادگستری به دلیل توطئه ادعایی متهم شده بود. شکایت جدید اتهاماتی را علیه 9 فرد دیگر از جمله شش افسر وزارت امنیت عمومی و دو مقام در اداره فضای سایبری چین اضافه می کند.

به گفته وزارت دادگستری، این مدیر اجرایی که در چین مستقر است و همدستانش در سال 2018 مکرراً به دنبال مداخله در تماس های ویدیویی سازماندهی شده توسط یک مخالف چینی ساکن شهر نیویورک پس از درخواست دولت چین برای انجام این کار بودند. به گفته دادستان، جین همچنین سعی کرد هر حساب کاربری مرتبط با آن مخالف را شناسایی کند و آنها را در سروری با زمان پاسخ تاخیر قرار دهد.

در سال 2019، جین و همدستانش ظاهراً با دولت چین برای مسدود کردن حساب هایی که به دنبال بزرگداشت قتل عام میدان تیان آن من بودند، همکاری کردند.

بر اساس اسناد دادگاه، ایستگاه پلیس مخفی در اوایل سال 2022 برای شناسایی، ردیابی و ارعاب مخالفان چینی در داخل ایالات متحده راه اندازی شد.

دادستان ها می گویند که یکی از این قربانیان فردی ناشناس ساکن کالیفرنیا بود که “مخالف جمهوری خلق چین و طرفدار دموکراسی چین” بود که “به اف بی آی گزارش داد که به عنوان مشاور یکی از نامزدهای کنگره در سال 2022 از ایالت نیویورک خدمت کرده است”. همچنین هدف کمپین فشار PRC بود.

آن قربانی به FBI گفت که تماس‌های تلفنی تهدیدآمیز و پیام‌های رسانه‌های اجتماعی را از افرادی دریافت کرده‌اند که فکر می‌کنند با دولت چین در ارتباط هستند و خودروی آن شخص بلافاصله پس از ایراد سخنرانی طرفدار دموکراسی شکسته شد.

لو طی مصاحبه‌ای با اف‌بی‌آی گفت که این دفتر را که او آن را «مرکز خدمات نظارت» نامید، تأسیس کرده است تا به اتباع چینی مقیم آمریکا در «تجدید اسناد دولت چین» کمک کند. لو در طول مصاحبه به بازرسان گفت که چن به عنوان نقطه اصلی تماس با مقامات در چین عمل می کرد.

طبق اسناد دادگاه، چن در ابتدا تماس مستقیم با دولت چین را انکار کرد، اما بعداً انکار کرد.

بازرسان می‌گویند که در طول آن مصاحبه، چن یک استراحت هفت دقیقه‌ای برای حمام گرفت، که طی آن یک مامور بارها از طریق در حمام به او هشدار داد که چیزی را از تلفنش پاک نکند. هنگامی که ماموران بعداً تلفن را جستجو کردند، دریافتند که گزارش های چت با مقامات MPS پاک شده است.

طبق اسناد دادگاه، لو و چن بعداً به حذف پیام‌های بین خود و رابطشان در MPS اذعان کردند.

این داستان با جزئیات بیشتر به روز شده است.