اتا قبل از اینکه به سمت سواحل آمریکا برود ، سیلاب بیشتری برای آمریکای مرکزی ذخیره کرده است

خبرهای روز جهان

اتا ممکن است تا 35 مایل در ساعت تضعیف شده باشد ، اما پیش بینی می شود که رکود گرمسیری طولانی مدت بیش از 3 فوت باران را در برخی مناطق بریزد.

برای برخی از هندوراس ، گواتمالا و بلیز هنوز 30 اینچ باران باریده است و السالوادور ، نیکاراگوئه ، کاستاریکا و جنوب شرقی مکزیک می توانند 20 اینچ دیگر را در برخی مناطق ببینند.

اتا بعد از ظهر سه شنبه به عنوان طوفان دسته 4 در امتداد ساحل نیکاراگوئه فرود آمد و منطقه را ویران کرد. کمیسیون احتمالی دائمی این کشور روز چهارشنبه اعلام کرد که حداقل یک مرگ گزارش شده و بیش از 2000 نفر در هندوراس تخلیه شده اند. کمیسیون گزارش داد که این طوفان پنج پل ، 14 جاده و 339 خانه را خراب کرد.

طوفان به سرعت ضعیف شد و تا عصر چهارشنبه به یک رکود گرمسیری سقوط کرد. طبق گفته کارشناس دریک ون دام ، کارشناس هواشناسی CNN ، انتظار می رود تا پنجشنبه شب بیشتر کاهش یابد تا اینکه بقایای آن به خلیج هندوراس عبور کرده و به سمت دریای کارائیب حرکت کنند.

طبق گفته مرکز ملی طوفان ، انتظار می رود اتا قبل از آنکه شنبه شب به غرب کوبا و سپس تا یکشنبه بعد از ظهر به تنگه های فلوریدا برود ، دوباره به یک طوفان گرمسیری تقویت شود.

وان دام گفت: هنوز هم در مورد قدرت رسیدن اتا به سواحل ایالات متحده عدم اطمینان زیادی وجود دارد ، اما احتمالاً باران شدید ، طغیان تهدید کننده زندگی ، جاری شدن رودخانه و رانش زمین ادامه خواهد داشت.

جنوب فلوریدا در حال حاضر از یک فصل فعال طوفان های آتلانتیک 2020 که با رکورد تعداد طوفان های نامیده شده در یک فصل سال 2005 مساوی شده ، اشباع شده است.