اتا در حالی که راهی کوبا بود ، بیش از 50 کشته در آمریکای مرکزی برجای گذاشت

خبرهای روز جهان

طوفان اکنون وارد دریای کارائیب شده است و پیش بینی می شود شنبه شب تا صبح یکشنبه از بالای کوبا عبور کند. انتظار می رود پس از آن به فلوریدا حرکت کند.

آلخاندرو جیاماتئی ، رئیس جمهور گواتمالا ، اواخر روز پنجشنبه گفت ، حداقل 50 نفر در گواتمالا به دلیل رانش زمین و جاری شدن سیل در اثر طوفان کشته شده اند.

صحنه های خارج از کشور دلخراش است. افرادی که خانه هایشان را که زیر آب رفته است ترک می کنند و در کمال آب کمر به ایمنی می روند و بعضی از آنها وسایل کمی را که می توانند پس انداز کنند حمل می کنند. در پورتو باریوس ، مردی دیده شد که در سیلاب سگی را به محل امن منتقل می کند ، در حالی که دیگران در زمین های بالاتر خارج از خانه های سیل زده خود نشسته بودند.

جیاماتئی گفت: “امروز صبح ما چهار مرگ را محاسبه كردیم. این رقم در حال حاضر به دلیل كاهش گل و لای در مناطق Huehuetenango و San Cristóbal به بیش از 50 مرگ رسیده است.”

به گفته جیاماتئی ، این بارندگی فاجعه بار باعث لغزشهای مهلکی شد و حداقل 25 خانه در منطقه مرکزی سان کریستوبال دفن شد و تقریباً 50 نفر در آن ساکن بودند.

رئیس جمهور گفت ، نیروهای امداد و نجات پیاده در حال عزیمت به منطقه هستند زیرا دسترسی به شدت مختل شده است زیرا در اثر بارندگی شدید جاده ها تخریب شده اند.

بیش از 33000 نفر تاکنون تحت تأثیر رانش زمین و سیل قرار گرفته اند. بر اساس اطلاعات رسمی ، حداقل 1800 نفر تخلیه و 400 نفر در پناهگاه هستند.

یک خانواده پس از باران شدید ناشی از اتا در گواتمالا ، وسایل خود را از یک خانه آب گرفتگی نجات می دهد.

در حال عبور از هندوراس

صحنه مشابهی در هندوراس است.

طوفان مهلک به شدت در خانه های خود سقوط کرده و سقف های فلزی را از بین می برد و درختان و خطوط برق را زمین می زند.

در پی عواقب اتا دو نفر کشته و شش نفر دیگر گم شده اند. بر اساس گزارش کمیسیون دائمی موقت کشور ، بیش از 360،000 نفر تحت تأثیر طوفان قرار گرفته اند.

جاری شدن سیلاب شدید مردم را مجبور کرده است هر آنچه را که می توانند پس انداز کنند در زمین های بالاتر قرار دهند. در بعضی از محله ها یخچال و فریزر ، کاناپه و تشک های خیس وجود داشت که در لکه های خشک و در جایی که آب به آنجا نمی رسید ، درهم ریخته است.

آخرین آمار رسمی نشان می دهد که بیش از 3500 نفر در 41 پناهگاه موقت اسکان داده شده اند. زیرساخت های این کشور نیز به سختی کوبیده شده است: 9 پل خراب شده ، 51 راه آسیب دیده و 41 جامعه اکنون منزوی شده اند.

بارش باران در این منطقه تا صبح سه شنبه ادامه خواهد داشت. هندوراس شرقی ، نیکاراگوئه شرقی ، جنوب شرقی مکزیک ، جامائیکا ، جزایر کیمن و مناطقی از کوبا تحت تأثیر بارش قرار خواهند گرفت.

پس از انتقاد شدید اتا از نیکاراگوئه ، یک سگ را به محل امن حمل می کند.

اتا در راه کوبا و فلوریدا

اما افسردگی گرمسیری اتا هنوز انجام نشده است.

انتظار می رود تا صبح جمعه و در حالی که به سمت شمال شرقی به سمت کوبا می رود ، دوباره به یک طوفان گرمسیری تقویت شود.

به گفته رابرت شاکلفورد ، کارشناس هواشناسی CNN ، در حال حاضر پیش بینی می شود شنبه شب تا صبح یکشنبه از کوبا عبور کند و قبل از بازگشت به شمال غربی و ورود به خلیج مکزیک در اوایل هفته آینده.

پیش بینی می شود که این طوفان باعث وزش باد شدید طوفانی ، موج سواری و بارندگی شدید شود. در حال حاضر ، طوفان بادی با سرعت 35 مایل در ساعت با شدت و هوای بیشتر ادامه داده است.

هشدار طوفان گرمسیری برای جزایر کیمن و ساعت طوفان گرمسیری برای استانهای کوباگا ، سیهگو دو آویلا ، سانتی اسپریتوس ، ویلا کلارا ، سین فوئگوس ، ماتانزا ، لا هابانا ، سیوداد د لا هابانا ، پینار دل در حال اجرا است. ریو و جزیره جوانان.

انتظار می رود پس از خرد کردن آن منطقه ، اتا به سمت فلوریدا حرکت کند.

همانطور که طوفان در سراسر کوبا و بیش از تنگه های فلوریدا حرکت می کند ، احتمال بارندگی شدید در جنوب فلوریدا ، به ویژه در منطقه مترو ساحل شرقی را افزایش می دهد.

کارشناس هواشناسی CNN ، درک و دام گفت: “باران شدید اخیر در سراسر منطقه منجر به اشباع زمین و جاری شدن سیل در مناطق شهری شده است که می تواند تا پایان آخر هفته و اوایل هفته آینده به یک تهدید تبدیل شود ، بسته به حرکت رو به جلو طوفان.”

وی افزود: اما هنوز مشخص نیست که اتا تا زمان نزدیک شدن به فلوریدا چقدر قدرتمند خواهد بود.

از عصر جمعه تا عصر سه شنبه ، با پنج تا ده اینچ بارندگی ممکن است یک ساعت دیده بان سیل برای سواحل جنوب شرقی فلوریدا در حال اجرا است.

اتا بعد از ظهر سه شنبه به عنوان طوفان دسته 4 در امتداد ساحل نیکاراگوئه فرود آمد.

درک ون دام ، روبرت شاکلفورد ، میشل مندوزا ، کیارینا پاریسی ، خوان پاز و تاتیانا آریاس از CNN در این گزارش همکاری کردند.