ابتکار تجارت مسئولانه: همه پرسی سوئیس می تواند شرکت ها را به دلیل نقض جهانی حقوق بشر مسئول کند

خبرهای روز جهان

این سوال پیش از همه پرسی روز یکشنبه کشور را تقسیم کرده است و این می تواند عواقب گسترده ای برای شرکت های چند ملیتی مانند این داشته باشد نستله (NSRGY) و غول معدن گلنکور (GLCNF).

حامیان طرح تجارت مسئولانه بنرها و تابلوهایی را از بالکن ها و نرده ها در سراسر کشور آویزان کرده اند. در همین حال ، بانک های سوئیس و دیگر مشاغل قدرتمند تبلیغات روزنامه های گران قیمت را انجام داده و هشدار می دهند عواقب وخیمی برای اقتصاد دارد. دولت سوئیس نیز با این اقدام مخالف است و از گزینه دیگری برای آبگیری حمایت می کند.

حتی در این صورت ، نظرسنجی ها نشان می دهد اردوگاه “رأی مثبت” می تواند پیروز ظاهر شود. یک نظرسنجی توسط پخش کننده سوئیسی SRF در اوایل ماه نوامبر نشان داد که 46٪ قصد رأی مثبت را دارند ، در حالی که 11٪ دیگر به این سمت تمایل دارند.

گیلوم زوموفن ، محقق علوم سیاسی در دانشگاه برن ، گفت: “من فکر می کنم خیلی نزدیک خواهد شد.”

خطوط نبرد ترسیم شده است

حامیان این طرح می گویند همه پرسی – که در صورت تصویب قانون اساسی سوئیس اصلاح می شود – با توجه به ردپای جهانی شرکت های برتر در سوئیس ، مرکزی برای کالاهای مصرفی ، دارایی و تجارت کالاها ، ضروری است. آنها همچنین به کمبود روش های درمانی برای قربانیان تخلف اشاره می کنند.

این ابتکار عمل موجب می شود تا شرکت های سوئیسی نه تنها در مورد فعالیت های خود ، بلکه در شرکت های تابعه ، تأمین کنندگان و شرکای تجاری ، اقدامات حقوق بشری و زیست محیطی را ارزیابی کنند ، تا اطمینان حاصل شود که با استانداردهای بین المللی مطابقت دارند. پس از آن شرکت ها می توانند در دادگاه های سوئیس در قبال تخلفاتی که توسط شرکت های تابعه و تأمین کننده ای که آنها کنترل می کنند مرتکب مسئولیت شوند ، مگر اینکه مدیریت درست اثبات کند اهتمام لازم انجام شد.

“ما به این قوانین روشن نیاز داریم و نیاز داریم [a] مکانیزم پاسخگویی روشن برای خسارت ، “گفت دانیل گوستلی هاوزر ، رئیس روابط اقتصادی و حقوق بشر سازمان عفو ​​بین الملل در سوئیس.

وی به عنوان نمونه فعالیت پرخطر به معادن گل و کبالت گلنکور در جمهوری دموکراتیک کنگو اشاره کرد. شیوع کار کودکان و سایر اقدامات خطرناک در معادن کشور به خوبی ثبت شده است. گلنکور (GLCNF) گفته است که این یک استخراج کننده مسئولیت پذیر است و هیچ گونه عملکردی را تحمل نمی کند.
مردی با دوچرخه خود در کنار مقر غول غذایی سوئیس نستله و یک بنر تبلیغاتی که شهروندان را تشویق می کند به نفع ابتکار تجارت مسئولانه رای دهند تشویق می کند.

مشاغل می گویند این ابتکار عمل می تواند سیل پرونده های قضایی را باز کند. آنها می ترسند که قوانین پیشنهادی به طور گسترده ای اعمال شود ، حتی اگر تخلف توسط تأمین کنندگان کوچک انجام شود ، آنها را در معرض اقدامات قانونی قرار می دهد.

“ما روزانه از 200000 دامدار در سراسر جهان خرید می كنیم. اگر این مورد پذیرفته شود ، در مقابل 200000 شركت پاسخگو خواهیم بود.” نستله (NSRGF) مدیر عامل شرکت مارک اشنایدر در اوایل ماه جاری به روزنامه سوئدی Handelszeitung گفت. “مطمئناً ما می خواهیم زنجیره تأمین خود را رصد کنیم و ما این کار را بشدت انجام می دهیم. اما از مثال شیر می فهمید – و این حتی از همه مشکل سازتر نیست – اطمینان از انطباق 100٪ با مقررات پیرامون چقدر غیر واقعی است. جهان ، اغلب در محیط های بسیار دشوار. ”

دولت سوئیس موافقت می کند ، و در عوض از یک پیشنهاد مخالف حمایت کرده است ، که در صورت عدم تصویب این طرح در روز یکشنبه ، به طور خودکار قابل اجرا خواهد بود. این اقدام متقابل شرکت ها را مجبور به افزایش گزارش در مورد مسائل زیست محیطی و اجتماعی ، با تمرکز ویژه بر کار کودکان و مواد معدنی درگیری می کند.

شرکت هایی مانند نستله و گلنکور نیز از این روش حمایت می کنند. اریش هرتسوگ ، رئیس رقابت و تنظیم مقررات در لابی تجاری Economiesuisse ، گفت که این به شرکتها اجازه می دهد در عوض اینکه به طور کامل عقب نشینی کنند ، در کشورهای خاص همچنان درگیر باشند و برای بهبود شرایط در منطقه لابی کنند. با این حال ، کسانی که ابتکار عمل مسئولیت پذیر را تحت فشار قرار می دهند ، می گویند که این کار برای تحمیل تغییرات واقعی کم کاری می کند.

یک روند گسترده تر

با این حال به گفته مارک وزر ، رئیس خدمات تغییر اقلیم و پایداری در EY سوئیس ، همه پرسی انجام می شود ، شرکتهای سوئیس با قوانین جدیدی روبرو خواهند شد ، اگرچه اجرای رای “بله” طولانی تر می شود.

وی گفت: “در هر صورت ، الزامات جدیدی وجود خواهد داشت.” وی افزود ، در حال حاضر ، بر خلاف شرکت های موجود در اتحادیه اروپا ، شرکت های سوئیسی ملزم به افشای اطلاعات غیر مالی نیستند.

اشنایدر پیشنهاداتی را مبنی بر ترک نستله از سوئیس در صورت تصویب ابتکار عمل رد کرد. اما در یک آگهی روزنامه ، اعتبار سوئیس (CS) توماس گوتشتاین ، مدیر عامل شرکت و دیگر مدیران ارشد بانک ، در مورد احتمال خروج از کشور هشدار دادند.

آنها گفتند: “پذیرش این ابتکار باعث می شود كه شركت های سوئیسی به كشورهای دیگر بروند و منجر به از دست دادن مشاغل ارزشمند و دارایی های مشمول مالیات در سوئیس شود.”

یافتن خانه جدید با نیازهای کمتر سنگین ممکن است آسان نباشد. به گفته راشل بارت ، شریک محیط زیست و تغییرات اقلیمی در شرکت حقوقی جهانی Linklaters ، در سراسر اروپا ، جهت سفر مشخص است.

فرانسه همچنین قانونی گسترده را تصویب کرده است که شرکت ها را مسئول سو ab استفاده در سراسر زنجیره های تأمین خود می داند ، هرچند دولت سوئیس ادعا می کند که طرح تجارت مسئولانه مسئولیت های سخت تری را نیز به شرکت ها تحمیل می کند.

انتظار می رود کمیسیون اروپا برای پیشنهاد قوانین جدید برای مراقبت دقیق در مورد حقوق بشر و محیط زیست در سراسر زنجیره های تأمین در سال 2021. صحبت هایی وجود دارد که آنها می توانند خواستارترین موارد تا به امروز باشند.

بارت گفت: “خواستار این موضوع بلندتر و بلندتر می شود و جنبش زیادی در پس آن وجود دارد.”

– مارک تامپسون در گزارشگری مشارکت داشته است.