آرناب گوسوامی: مجری جنجالی اخبار هند به اتهام همکاری با خودکشی معمار دستگیر شد

خبرهای روز جهان

آرناب گوسوامی ، چهره و بنیانگذار رادیو صداوسیمای جمهوری راست ، چهارشنبه در خانه خود در بمبئی در ایالت ماهاراشترا در غرب هند به علت ادعای نقش در مرگ آنوای نایک ، که در سال 2018 با خودکشی درگذشت ، دستگیر شد. بیانیه چهارشنبه از صدا و سیما.

آشوک دوده ، ناظر پلیس منطقه رایگاد در ایالت ماهاراشترا در غرب ، تأیید کرد که گوسوامی به اتهام همکاری در زمینه خودکشی دستگیر شد ، جرمی که طبق قانون مجازات هند مجازات 10 سال زندان در هند را در پی دارد. بر اساس حکم دادگاه ، اواخر چهارشنبه شب به گسوامی و دو نفر دیگر به بازداشت قضایی بازگردانده شد.

در یک ویدئو که در ماه مه به صورت آنلاین منتشر شد و به طور گسترده توسط کاربران رسانه های اجتماعی هند به اشتراک گذاشته شد ، همسر Naik ، Akshata Naik ادعا کرد که Goswami به دلیل عدم پرداخت هزینه Naik برای طراحی استودیوی تلویزیونی خود ، به خودکشی Naik کمک کرده است. یادداشت خودکشی نایک – که CNN به طور مستقل با دختر نایک تأیید کرده است – ادعا می کند که گوسوامی و دو نفر دیگر 726000 دلار به او بدهکار هستند.

اما Goswami و Republic TV این ادعاها را رد می کنند و روز چهارشنبه در بیانیه ای گفتند که بیش از دو سال پیش 90 درصد پول به شرکت Naik پرداخت شده است. در سند رسمی دادگاه درباره این پرونده مشخص نشده است که آیا این پول قبل از مرگ وی پرداخت شده است یا پس از آن.

طبق گفته های گوسوامی اظهارات ، پلیس قبلاً از او به دلیل نقش ادعایی در خودکشی تحقیق کرده بود ، اما پرونده در آوریل سال گذشته بسته شد زیرا پلیس “هیچ اثبات اثبات غیرقانونی بودن” را پیدا نکرد.

در عوض ، جمهوری تی وی گفت دستگیری مجری حامی دولت “به عنوان بخشی از تمرین کینه توزانه بزرگتر علیه یک روزنامه نگار مستقل و یک سازمان خبری مستقل” انجام شد و ادعا کرد که این “حمله به دارایی چهارم” است.

این احساسات توسط اعضای نخست وزیر هند ، نارندرا مودی ، حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) تقویت شده است ، اما سیاستمداران ایالتی سیاسی بودن این دستگیری را انکار می کنند.

طبق دستور دادگاه ، تحقیقات پس از شکایت تازه همسر نایک از سر گرفته شد. به دنبال آن ، شواهد بیشتری در پرونده علیه Goswami به دست آمد.

CNN با شعبه جرم بمبئی تماس گرفته اما نظری دریافت نکرده است. پلیس رایگاد دستگیری گوسوامی را تأیید کرد اما جزئیات بیشتری از تحقیقات را به اشتراک نگذاشته است.

آرناب گوسوامی ، خبرنگار تلویزیون جمهوری اسلامی ، در ارتباط با سایر ادعاها در 10 ژوئن 2020 در بمبئی ، هند در یک ایستگاه پلیس ظاهر می شود.

آیا دستگیری گوسوامی حمله به آزادی مطبوعات است؟

هنگامی که نایک در سال 2018 درگذشت ، ماهاراشترا توسط BJP اداره می شد.

اما در انتخابات مجلس قانونگذاری سال گذشته ، ماهاراشترا به BJP رأی داد ، در عوض دولت ائتلافی لیبرال تر از شیو سنا ، کنگره هند و حزب کنگره ملی گرایان را نصب کرد.

در ماه های بعد ، Goswami و Republic TV به شدت منتقد رهبران چپ گرای این ایالت شده اند ، در حالی که حمایت از BJP را افزایش داده اند. در بیانیه روز چهارشنبه ، این کانال استدلال کرد که این دستگیری “انتقام” برای پوشش او بود.

اما مقامات ماهاراشترا این اتهام را رد کرده اند.

وقتی وزیر امور خارجه این ایالت – آنیل دشموخ – عضو حزب کنگره ملی گرایان – به خبرنگاران گفت که تحقیقات از نظم و قانون پیروی می کند ، به خبرنگاران گفت که گوسوامی به دلیل اظهارات منفی خود درباره دولت ماهاراشترا دستگیر شده است یا خیر.

وی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: “هیچ کس بالاتر از قانون نیست.”

اعضای جناح راست Akhil Bhartiya Vidhyarthi Parishad (ABVP) هنگام اعتراض به دستگیری آرناب گوسوامی مجری اخبار تلویزیون در دهلی نو ، هند ، پنجشنبه ، 5 نوامبر 2020 ، شعارهایی علیه دولت ایالت ماهاراشترا سر می دهند.

سانجی راوت ، نماینده مجلس ماهاراشترا از حزب شیو سنا ، یکی از احزاب حاکم بر این ایالت ، به رسانه های محلی گفت: “پلیس می تواند در صورت داشتن مدارکی علیه هر کسی اقدام کند … از زمان تشکیل (دولت ایالت سال گذشته) ، هیچ برای انتقام از هر کسی اقدام شده است. ”

روز چهارشنبه ، گوسوامی و جمهوری تی وی در بیانیه خود گفتند: “تاسف آور است که پرونده ای که به طور قاطع مختومه شده بود ، تنها با سوusing استفاده از قدرت ، جعل واقعیت ها و دستگیری ارناب گوسوامی در یک اقدام انتقام جویانه و انتقام جویانه ، مجدداً بازگشایی شده است. پوشش خبری او که افراد قدرت در ایالت ماهاراشترا را زیر سوال می برد. ”

دستگیری گوسوامی همچنین باعث عصبانیت شخصیت های ارشد درون برجام شده است که از دستگیری وی خشمگین هستند.

آمیت شاه وزیر کشور هند این دستگیری را “حمله به مطبوعات آزاد” خواند.

وی گفت: “كنگره و متحدانش بار دیگر دموكراسی را شرمنده كرده اند.” “سو misاستفاده آشکار از قدرت دولتی علیه Republic TV & Arnab Goswami حمله به آزادی فرد و ستون چهارم دموکراسی است … این حمله به مطبوعات آزاد باید مورد مخالفت قرار گیرد و خواهد بود.”

CNN برای اظهارنظر با راوت و دشمخ تماس گرفته است.

سابقه پرونده چیست؟

ماه ها بود که گوسوامی از پلتفرم خود برای انتقاد از مقامات ماهاراشترا استفاده می کرد که چرا در تحقیق در مورد مرگ والای دیگری که توسط پلیس به عنوان خودکشی توصیف شده بیشتر کار نکرده اند.

در ماه ژوئن ، سوهانت سینگ راجپوت را در آپارتمان خود در بمبئی مرده یافتند. این قضیه ماه ها افکار عمومی هند را جابجا کرده و خبرها را تحت سلطه خود درآورد ، حتی در شرایطی که ویروس های کرونا ویروس هند افزایش یافت و این کشور را به یکی از بدترین آسیب ها در جهان تبدیل کرد.

پس از مرگ وی ، پدر راجپوت کی کی سینگ شکایت پلیس را در بیهار ، ایالت هندوستان که در آن زندگی می کند ، تشکیل داد و رئا چاکرابورتی ، دوست دختر بازیگر راجپوت را به سرقت پول از حساب بانکی دوست پسرش و مشکوک به خودکشی وی متهم کرد. این تحقیقات منجر به تحقیق گسترده تری در مورد مصرف مواد مخدر در بالیوود و دستگیری چاکرابورتی به اتهامات مخدر شد ، اگرچه چاکرابورتی ماه گذشته با قرار وثیقه آزاد شد.

مرگ دوست پسر بازیگر وی در بالیوود باعث ایجاد آتش سوزی در رسانه ها شد.  اکنون ، وی به اتهام جرایم مواد مخدر دستگیر شده است

گوسوامی در میان تعدادی از رهبران سیاسی و مفسران رسانه ای است که به رغم اینکه مقامات متوجه شده اند که این یک خودکشی است ، این روایت را مطرح می کنند که مرگ راجپت در واقع یک قتل بوده است.

تی وی جمهوری با انتقاد شدید از برخورد پلیس بمبئی درمورد مرگ راجپوت و استدلال کرد که بالیوود جنایاتی از جمله قتل و سو drug مصرف مواد مخدر را پوشانده است.

ماه گذشته ، چهار انجمن صنعت بالیوود و 34 تولید کننده برجسته بالیوود شکایت مدنی علیه دو شرکت رسانه ای – از جمله تلویزیون جمهوری Goswami – مطرح کردند که از آنها خواسته است از انجام دادگاه ها توسط رسانه های شخصیت های بالیوود و اظهارات غیر مسئولانه و افترا آمیز خودداری کنند. DMK Legal ، شرکت نمایندگی شرکت های تولید کننده.

سیاستمداران BJP از مرگ راجپوت برای کارزار انتخاباتی در بهار ، جایی که خانواده راجپوت هستند ، استفاده کردند. از چهره راجپوت و هشتگ “#JusticeForSushant” در پوسترهای تبلیغاتی انتخابات مجلس قانونگذاری این ایالت استفاده شده است که هم اکنون در جریان است.

نامزدها به استفاده از مرگ راجپوت برای گرفتن امتیاز سیاسی علیه مخالفان خود و جلب توجه از نحوه برخورد همه گیر توسط BJP متهم شده اند.

ودیکا سود از CNN گزارشگری از دهلی نو و Meenketan Jha گزارش از هنگ کنگ را ارائه دادند.