آذربایجان با ادعای تصرف یک شهر مهم در قره باغ ، از سرنگونی بالگرد روسی عذرخواهی کرد

خبرهای روز جهان

در مهمترین لحظه درگیری که در ماه سپتامبر بر سر منطقه کوهستانی و به شدت نظامی شده آغاز شد ، الهام علی اف ، رئیس جمهوری آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهایش شهر شوسه ، شهری را که بعلت اهمیت مذهبی آن بعنوان “اورشلیم قره باغ” توصیف می شود ، گرفته اند. .

وزارت دفاع آذربایجان روز دوشنبه ویدیویی را منتشر کرد که نشان می داد پرچم این کشور بر روی ساختمانهای عمومی در شهر به پرواز درآمده و نیروهای آذربایجانی را تنها چند کیلومتر از پایتخت منطقه استپاناکرت قرار داده است. این ویدئو خیابان های خلوت و ساختمان های آسیب دیده را نشان می دهد.

بعداً روز دوشنبه ، آذربایجان از سرنگونی یک هلی کوپتر روسی در نزدیکی مرز ارمنستان و آذربایجان عذرخواهی کرد و گفت که این یک حادثه است.

شوشا – یا همانطور که ارمنیان از آن شوشی می دانند – در 10 کیلومتری جنوب استپاناکرت قرار دارد و در ارتفاعات قرار دارد و باعث آسیب پذیری پایتخت می شود. این کشور قبلاً مرتباً مورد حملات موشکی و موشکی قرار گرفته است. بسیاری از غیرنظامیان آخر هفته به سمت ارمنستان گریختند.

اولین تصدیق ارامنه مبنی بر سقوط شوشا ، روز دوشنبه از طرف سخنگوی ریاست جمهوری قره باغ ، وهرام پوگوسیان صادر شد.

او در فیس بوک ارسال کرد که “شهر کاملاً از کنترل ما خارج است و انواع تبلیغات تشویق کننده یا الهام بخش را انجام می دهد[es] علاوه بر از دست دادن احساس واقعیت ، چیزی به ما ندهید. “پوگوسيان افزود كه” دشمن در مجاورت استپاناكرت است و اكنون وجود پايتخت تهديد می شود. “

با این حال ، اندکی بعد ، نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان با ارسال یک پست یک خطه در فیس بوک نوشت: “نبردها برای شوشی ادامه دارد.” آراییک هاروتیان ، رئیس قره باغ ، در فیس بوک گفت که “ما تا آخر در برابر دشمن خواهیم جنگید” ، بدون ذکر خاص شوشا.

مقامات ارمنستان رسما سقوط شوشا را تأیید نکرده اند. از اواخر روز یکشنبه ، مقامات وزارت دفاع ادامه دادند که جنگ ادامه دارد.

پوگوهوسیان در پست فیس بوکی خود از ارمنستان درخواست تجدیدنظر کرد و گفت: “اگر می خواهید شوشی دوباره مال ما باشد ، و آرتسا [the Armenian name of Nagorno-Karabakh] برای نجات ، امروز ما باید همه توانایی ها را برای سازماندهی دفاع از استپاناکرت و همه جهات خط مقدم جبهه اعمال کنیم. “

فیلم هایی که روز یکشنبه در شبکه های اجتماعی منتشر شده کاروان های اتومبیل را نشان می دهد که از استپاناکرت دور می شوند ، اما گزارش ها از این شهر می گوید که بسیاری از غیرنظامیان در آنجا باقی مانده اند.

ساعاتی پس از آنکه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان فیلم شوشا را بصورت آنلاین منتشر کرد ، وزارت دفاع روسیه گفت که یک بالگرد نظامی روسیه بر فراز ارمنستان در نزدیکی مرز با آذربایجان سرنگون شد.

وزارتخانه گفت ، هلی کوپتر با استفاده از موشک قابل حمل زمین به هوا ساقط شد و افزود: در اثر سقوط Mi-24 در منطقه ای کوهستانی در ارمنستان ، دو نفر از خدمه کشته شدند و یک نفر دیگر نیز با جراحات به یک فرودگاه منتقل شد.

بعداً وزارت خارجه آذربایجان با صدور بیانیه ای از سقوط هلی کوپتر که به گفته خود یک حادثه بود ، عذرخواهی کرد.

در این بیانیه آمده است: “طرف آذربایجانی در رابطه با این حادثه دلخراش از طرف روسی عذرخواهی می کند ، اتفاقی که تصادفی بوده و علیه طرف روسی نبوده است.” در ادامه این بیانیه ضمن ابراز “تسلیت صادقانه” آذربایجان به خانواده های خدمه روسیه ، پیشنهاد پرداخت غرامت شد.

در بیانیه آذربایجان آمده است: “پرواز هلی کوپتر در مجاورت مرز ایالتی ارمنستان و آذربایجان انجام شد ، در حالی که درگیری های نظامی فعال در منطقه درگیری ارمنستان و آذربایجان قره باغ ادامه دارد.”

وی افزود: “این پرواز در تاریکی ، در ارتفاع کم ، در خارج از منطقه شناسایی رادار پدافند هوایی انجام شد. هلی کوپترهای نیروی هوایی روسیه قبلاً در منطقه مشخص شده دیده نشده اند.”

روسیه همسایه آذربایجان است ، اما با ارمنستان اتحاد امنیتی دارد. در هفته های گذشته مسکو چندین بار تلاش کرده است تا آتش بس برقرار کند ، اما هر توافق نامه در مدت زمان کوتاهی از بین رفت.
روسیه تنها کشوری است که می تواند درگیری ارمنستان و آذربایجان را متوقف کند.  آیا قدم برمی دارد و این کار را می کند؟

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه – از هواداران جدی آذربایجان – روز یکشنبه در یک گردهمایی در شهر کوچائلی ترکیه گفت که “آزادسازی شوشا همچنین نشان می دهد که آزادسازی مناطق باقی مانده اشغالی نزدیک است.”

اردوغان روز شنبه در تماسی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: مطابق بازخوانی فراخوان ریاست جمهوری ترکیه ، ارمنستان باید از سرزمین های آذربایجان تحت اشغال خود خارج شود.

ناآرامی های قره باغ کوهستانی به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برمی گردد ، زمانی که این منطقه با حمایت ارمنستان استقلال خود را از آذربایجان اعلام کرد.

شوشا در سال 1992 توسط نیروهای ارمنی دستگیر شد و قره باغ کوهستانی یک استقلال واقعی را ایجاد کرد که توسط اکثر مردم جهان به رسمیت شناخته نمی شود. آتش بس سال 1994 درگیری خشونت آمیز در مورد این محاصره را به پایان رساند ، اما تنش ها همچنان در حال آرام شدن بود.

آذربایجان مدتهاست ادعا می کند که قلمرو را که بین المللی به عنوان آذربایجانی شناخته شده است ، پس خواهد گرفت. تنش ها در تابستان بار دیگر شعله ور شد و در سپتامبر شدت گرفت.

از زمان آغاز درگیری ها در سپتامبر ، هر دو طرف ده ها کشته غیرنظامی را گزارش کرده اند.

آرن ملیکیان از ایروان ، آرزو گیبولا و گل تویسوز از استانبول ، مری ایلیوشینا از مسکو ، تیم لیستر از اسپانیا و ایوانا کوتاسووا در لندن گزارش دادند.